Monday 25 April 2011

Wajah Pelik Ku




Waktu berlalu kini hari merangkak senja,

merebahkan diri tanda kelesuan, aku menarik 

nafas panjang, tak dapat ku lupakan leteran 

demi leteran yang ku terima dari pakar 

perubatan, aku hanya mampu terdiam dan 

tersenyum, hanya berharap sesuatu yang bermakna 

yang bisa mengubah hari ku, ternyata walaupun 

berat hati untuk dia memberikanya namun aku 

berjaya mendapatkan walaupun risiko menanti 

dikemudian hari. Dikamarku  pandangan ku 

beralih  tajam melihat putaran yang 

menghasilkan kedinginan, dalam bayangan ku 

ingin aku menjadi angin, alangkah bahagianya 

walaupun ianya adalah diluar kenyataan. Biarpun 

aku sendiri masih bermalasan beranjak dari 

rebahan, pandangan ku beralih kearah luar 

kamar, senja telah berlalu beranjak dewasa,  

hanya gelap malam yang diterangi neon 

menemaniku. Di kotak fikiran ku , sejenak 

berfikir tentangnya walaupun cuba aku 

mengelaknya namun tetap menghantui pikiranku. 

Entah apa yang dirasa ketika ini tetap saja 

menyantuh sukma bagaikan menjadi pertualang di 

minda ku, seluruh rasa di benak ku,  ku 

Lepaskan yang terpendam sejenak, seketika 

memikirkannya jantung berdebar indah terasa, 

lamunan ku terhenti  tatkala deringan berbunyi, 

panggilan dari kenalan ku ternyata mengubah 

lamunanku, lamunan ku terhenti untuk keluar 

bersiar siar seketika tatkala terdetik 

dihatiku, ingatan ku sedetik tadi hanya sekadar 

renungan kerana ianya cerita penyakit jiwa,



Kejauhan malam bagaikan mencemburui diriku, 

pulangnya aku dari melihat luarnya dunia 

kamarku, gelak tawa sebentar tadi amat merubah 

suasana, kini hanya mengharap tidurku lena 

dalam senyuman.  Bagaikan dedaun mengusik 

jendela dikamarku ditiup  angina sepoi sepoi, 

mengapa lena tiada menyapaku sedangkan  malam 

bertandang sudah.  Mengelamun terkenang 

meskipun pelbagai kesengsaraan  menimpa hidup 

ku, walaupun kesakitan dan keperitan menjadi 

bebanan namun aku bersyukur kerana setiap apa 

yang berlaku adalah ketentuan yang ditetapkan 

untuk mengharungi lautan ini demi mengenali 

erti satu kehidupan,


Pandangan ku beralih kecermin besar diruang 

kamar, terkenang oleh ku pernahkan ada impian 

terlukis indah mewarnai hidupku, selangkah demi 

selangkah aku bergerak memperlihatkan diri , 

pantulan bayangan diri didalam kaca jelas besar 

kelihatan diriku. Ternyata hidup ini adalah 

pinjaman, itulah yang terkeluar dari kotak 

mindaku, tetapi berapa ramai yang sedar 

kehidupan ini sekadar pinjaman? . Dalam 

menghayati erti sebuah kehidupan akan aku cuba 

mengharungi dengan senyuman.


Dalam dinginnya malam, seketika terkenangnya 

kepada cabaran yang telah diberikan oleh teman 

ku supaya mempamirkan wajah wajah pelik di 

laman blog ku ini, bagaikan keraguan dihati 

untuk memaparkan wajah wajah pelik ini, tetapi 

demi  kehangatan  cabaran yang diusulkan, kan 

ku menyahut dengan senang hati,


Bagaikan Berlari sambil tertawa pabila melihat 

gambar gambar wajah pelik yang akan dikongsi 

bersama dan merasakan kembali semua kenangan 

yang pernah ada bersama teman teman akan aku 

paparkan bersama buat kenangan.






































































































Ingin sekali aku segera kembali, dan melewatkan 

waktu ku bersama teman. Dimana kegembiraan 

terjalin dan terpatri dengan indahnya hingga ku 

lupa yang sepantasnya ku cari dalam sepi dunia 

ini. Dalam derasnya waktu berlalu , ada 

senyuman yang muncul dalam kebersamaannya. 

Walaupun wajah wajah pelik ini menjadi kutukan 

dari sesetengah pihak, namum tersirat sejuta 

cerita bahawa inilah diriku yang sebenar, Dari 

satu sisi hati ku, Aku tak bisa menipu bahawa 

ianya  berarti dan itulah kegembiraan ku.



Bagaikan sunyi menguntai nyanyian hari yang 

syahdu oleh bisikan angin dingin  di malam ini, 

diri ku bagaikan enggan menyapa diri yang sudah 

mulai lelah, dalam langkah  kesendirian 

mengayuh pelahan, layu mata mula terasa  

bagaikan cerita hidup berhenti seketika, hanya 

kini menantikan mimpi indah bakal lahir didalam 

lena, dalam bersendirian yang ingin berlari 

tidurku hanya bertemankan sepi.

No comments:

Post a Comment